Arbetsgivarintyg
För att få arbetslöshetsersättning ska man ha arbetat. För att kunna ta beslut om din ersättning behöver vi få in arbetsgivarintyg, som du begär att få av din arbetsgivare. Många blandar ihop arbetsgivarintyg och anställningsbevis, det är dock två skilda intyg.
Begära arbetsgivarintyg
Det finns olika sätt att begära arbetsgivarintyg. Ett sätt är via Mina sidor. Din begäran går iväg digitalt när du fyllt i arbetsgivare och period du vill ha intyget för. Om löneadministratören svarar digitalt kommer arbetsgivarintyget in i Mina sidor under Mina dokument.
Tänk på att du ska godkänna och granska arbetsgivarintyget innan du vidarebefordrar det till oss.
Senaste tolv månaderna
Arbetsgivarintyget ska redovisa minst de senaste 12 månaderna som du har arbetat före arbetslösheten och det kan tidigast begäras efter sista arbetade dagen.
- Om du några månader arbetat mindre än 60 timmar på grund av sjukdom, heltidsstudier eller föräldraledighet, ska arbetsgivaren redovisa motsvarande extra månader bakåt i tiden.
- Har du arbetat färre månader än tolv, behöver vi intyg för de arbetade månaderna.
Uppgifter som behövs
Viktiga uppgifter för vår beräkning av ersättning och som framgår av arbetsgivarintyget är bland annat hur mycket du arbetat, din lön, varför anställningen upphörde, frånvaro såsom sjuk, föräldraledig och om du arbetat extra. Därför är inte ett anställningsbevis godtagbart som underlag.
Problem att få arbetsgivarintyg
Arbetsgivare är skyldiga enligt lag att fylla i arbetsgivarintyg och kan även skicka det digitalt via arbetsgivarintyg.nu. Du kan vända dig till ditt fackliga ombud om du behöver hjälp med att få det. Vi kan också hjälpa till om det skulle behövas.